Sunday, March 25, 2012

Pesan Pak Tua


DUIT???? Hmmmmmmmmmmmm memang tak pernah cukup-cukup. Lagi dicari lagi tak cukup, sememangnya kadang-kadang terasa pelik bila tengok ada orang tua dikampung yang boleh duduk rilek-rilek di pangkin bawah rumah sambil mengunyah sireh..


Sedangkan anak 9 orang dan ada diantaranya menyambung pelajaran diuniversiti.. Terasa macam nak pegi tanya jerk.. “macammana pakcik boleh rilek macamni yek?? Ada harta karun belakang rumah ker??..”


Akhirnya aku berkesemapatan untuk bertemu bual dengan seorang pakcik nie, kisahnya bila aku mula-mula sibuk dengan meniaga multilevel marketing dulu.. ada la satu company tue.. Setelah sejam menghabiskan masa untuk bercerita dan meyakinkan pakcik tue, akhirnya aku akur dengan keputusannya untuk tidak membeli sebarang barang yang cuba dipromosi oleh aku..

“baiklah pakcik.. macam2 saya dah citer tapi summer pakcik taknak, apa kata pakcik citer sikit macammana pakcik boleh rilek sampai macamni walhal anak banyak, duit nak pakai sana-sini” tanya aku.

“hmmm macmni lah.. bapak pakcik dulu selalu ingatkan pakcik, sampai sekarang pakcik pun selalu pesan perkara yang sama pada anak pakcik bila depa dah besar panjang..” jawab pakcik tua tanpa menghabiskan ayatnya. Disedut rokok dua tiga kali baru la disambungya semula.. aku lak rasa dah tak sabo-sabo nak mendengar.


“korang sentiasa ingat 70/30..” katanya ringkas


“apa dia??” Tanya aku semula yang makin tak paham.. “nak bagi nombor ekor ker orang tua nie??” Tanya aku dalam hati.


“maksud pakcik begini.. bila kamu mula mendapat gaji, keuntungan, upah setiap bulan.. maka pastikan jumlah perbelanjaan keatas hutang piutang dan bayaran wajib tidak melebihi 30% dari pendapatan.. Pakcik paham kalau tak berhutang, mana nak merasa pakai barang tu kan..!!” jelas pakcik tue


“dan selebihnya 70% dari pendapatan tersebut adalah bebas dari hutang dan maka itu kamu akan rasa bahagia dan bebas untuk kesana kemari melancong atau beli barang yang kamu idam-idamkan.. selagi kamu boleh memegang prinsip ni, maka sebanyak mana pendapatan kamu pun dah tak menjadi masalah..”

Hmmm betul gak,. Ni selama ni aku asyik sibuk cari duit, tapi tak sedar ‘lobang’ yang keluar.. Tue yang rasa tak pernah cukup. Kalu selama ini aku asyik menumpukan bagaimana nak tambah pendapatan, maka kini aku telah menseimbangkan dengan menumpukan bagaimana untuk mengurangkan beban hutang.

So kawan-kawan… ada berani tak untuk declare kat orang keliling yang anda telah mencapai 70/30 atau berada dalam keadaan terbalik… 30/70 haduhhhhhhhhhhhhh patut selama nie terkejar-kejar 1hb bulan seterusnya.. maklumlah menunggu duit untuk bayar hutang.


Kita nie sekadar menjadi penyambung talian untuk courtsmamoth, aeonCredit, along2 dan angah2 he he he.

So apa kata kita mula tanamkan azam, minat dan bertindak untuk mencapai 70/30??


Muzs

No comments:

Post a Comment